Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties wilt oproepen. Je profileert je met je persoonlijkheid, competenties, kennis en ervaring om jezelf op die manier te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever, collega’s of je klanten zien wie je bent, waar je voor staat en wat jou onderscheidt van anderen: kortom dat wat jou uniek maakt.
Jouw personal brand uit zich op verschillende manieren, bijvoorbeeld je online reputatie of je reputatie bij je collega’s. Deze blog gaat in op het CV en hoe dat CV bijdraagt aan je personal brand.
Welke informatie moet in een CV zijn opgenomen?
Ik sprak hierover met Quierine Vossen en Françoise Pisters van C & Q Executive Search http://cenq-executivesearch.nl. Dit bureau plaatst managers en professionals op key posities in profit organisaties in verschillende branches in Nederland.
Waar gaat je aandacht naar uit als je een CV voor het eerst ziet?
Quierine: Belangrijk is dat het CV gestructureerd is en er goed leesbaar uit ziet. Vervolgens lees ik als eerste de profielschets waarbij ik let op zaken als: Wat is je persoonlijkheid? Wat zijn je competenties? Wat is je opgedane ervaring? En wat zijn je ambities? Zorg dat de bewoordingen consistent zijn en passen bij wie je bent en wat je uitstraalt in een gesprek.
Vind je dat een CV specifiek op een vacature moet worden afgestemd?
Françoise: Het is verstandig om door de bril van de ontvangende partij kritisch naar je CV te kijken. Ook speelt de functie waarop je reageert hierin natuurlijk mee. Laat bijvoorbeeld door het gebruik van de juiste trefwoorden merken dat je al ervaring hebt met een bepaald onderwerp of in een bepaalde branche. Het is voor de lezer niet vanzelfsprekend dat je over de gevraagde kennis en ervaring beschikt.
Tegenwoordig bevat een CV vaak een profiel(schets). En is dat te vergelijken met het onderdeel info (voorheen samenvatting) op het LinkedIn profiel?
Françoise: De informatie in je profielschets zou overeen moeten komen met je samenvatting op LinkedIn. Het leuke van LinkedIn is dat je bij je samenvatting de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld een artikel, een powerpoint of ander beeldmateriaal toe te voegen wat je personal brand nog krachtiger maakt.
Wordt het CV dat door de kandidaat is gemaakt doorgestuurd naar jullie klant of maken jullie een eigen format?
Quierine: De inhoud van het CV veranderen we niet, maar we zorgen wel voor een uniform format zonder foto.
Waarom verwijderen jullie de foto?
Quierine: Wij voegen geen foto toe om het selectieproces zo zuiver mogelijk te houden en vooroordelen tegen te gaan. Bij Amerikaanse bedrijven wordt het overigens sterk afgeraden om een foto toe te voegen.
Hoe belangrijk is de lay-out en de lengte van een CV?
Françoise: De bedoeling is vooral dat je CV leesbaar en overzichtelijk blijft, dus wij adviseren maximaal 2 à 3 pagina’s.
Wat zou je aan je kandidaten willen meegeven?
Quierine: Er is geen goed of fout CV, het is jouw persoonlijke handtekening.
Samengevat: Een CV vormt nog steeds een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces, zorg dat je profielschets overeenkomt met wie je bent en dat wat je wilt uitstralen: je personal brand!